تبلیغات
تاکستان

تاکستان
 
قالب وبلاگ

اهمیت بیت المقدس
  

بیت ‏المقدس به دلایل متعددى، براى مسلمانان و جهان اسلام از قداست و اهمیت ویژه ‏اى برخوردار است:
یكم. فلسطین، سرزمینى است كه در آن اولین قبله مسلمین، دومین مسجد اسلام، سومین حرم شریف (بعد از مكّه و مدینه) قرار دارد و بنا به فرموده امام على(ع) یكى از چهار قصر بهشتى در دنیا (مسجدالحرام، مسجد النبى(ص)، مسجد بیت‏المقدس و مسجد كوفه) است. این شهر به یكسان براى پیروان هر سه دین ابراهیمى، مقدس است و قبله امت‏هاى پیشین نیز بوده است.دایرة المعارف تشیع، ج 3، ص 558. در سیزده سال اول بعثت - كه پیامبر(ص) در مكّه زندگى مى‏كردند - و نیز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، آن حضرت و مسلمانان به سوى مسجدالاقصى نماز مى‏گزاردند.
دوم. مسجدالاقصى از جهت دیگرى هم براى مسلمانان حائز اهمیت است و آن، قداست و اهمیت اسراء و معراج پیامبر اكرم(ص) است كه از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصى و از آنجا به آسمان‏ها صورت پذیرفت. قرآن كریم در این باره مى‏فرماید: (سُبْحانَ الَّذِى أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِى بارَكْنا حَوْلَهُ)؛اسراء (17)، آیه 1. «پاك و منزه است خداى كه بنده‏اش را در یك شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصى - كه گرداگردش را پربركت ساختیم - برد، تا آیات خود را به او نشان دهیم ...». جمله «باركنا حوله» بیانگر این مطلب است كه مسجدالاقصى، علاوه بر اینكه خود سرزمین مقدس است، اطراف آن نیز سرزمین مبارك و پربركتى از نظر مادى و معنوى است. این سرزمین مقدس در طول تاریخ كانون پیامبران بزرگ خدا و خاستگاه نور توحید و خداپرستى بوده است.تفسیر نمونه، ج 12، ص 10. از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است: «مسجدالاقصى یكى از مهم‏ترین مساجد اسلام است و عبادت در آن فضیلت بسیار دارد».ر.ك: فصلنامه حضور، ش 40، بهار 1381، ص 111.
سوم. در شهر بیت المقدس، علاوه بر مسجدالاقصى، 36 مسجد دیگر وجود دارد كه 29 مسجد در داخل شهر و 7 مسجد نیز در خارج از بافت قدیمى و در حومه شهر قرار دارد. علاوه بر آن، مقبره‏ها و زیارتگاه‏هاى بسیارى از رهبران بزرگ اسلام و اصحاب پیامبر اكرم(ص) در این شهر واقع است.همان، ص 112.
چهارم. افزون بر مسأله قداست و پایگاه ممتاز بیت‏المقدس و این سرزمین در منابع اصیل اسلامى، آنچه كه در شرایط كنونى مسأله فلسطین را براى جهان اسلام از اهمیت ویژه‏اى برخوردار نموده، موضوع اشغال آن به وسیله صهیونیسم و استكبار جهانى و رویارویى جهان غرب با جهان اسلام است. به گونه‏اى كه اشغال فلسطین، هرگز اشغال یك سرزمین و یك كشور نیست؛ بلكه ایجاد یك كانون استعمارى ضداسلامى - آنهم در قلب جهان اسلام - در جهت نابودى جهان اسلام و جلوگیرى از شكل‏گیرى مجدد تمدن اسلامى است. از این رو قضیه فلسطین علاوه بر بعد دینى، با استقلال، امنیت و منافع ملى سایر كشورهاى اسلامى نیز شدیداً در ارتباط است. این واقعیتى است كه هم از آرمان‏ها، اصول و برنامه‏هاى نژادپرستانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستى (شعار گسترش اسرائیل از نیل تا فرات و ادعاى تصاحب بسیارى از اماكن اسلامى) و هم از نظر تاریخى و عملكرد آن رژیم در قبال مردم فلسطین و كشورهاى همجوار آن و بالاخره جهان اسلام، به خوبى قابل اثبات است. بنابراین اسرائیل براى كشورهاى منطقه و جهان اسلام تهدیدى بسیار جدّى است. مهم‏ترین این تهدیدها عبارت است از:
1-4. تهدیدهاى ناشى از فعالیت‏هاى نظامى؛
2-4. تهدیدهاى ناشى از حضور سیاسى؛
3-4. نقش عملكرد اقتصادى اسرائیل در منطقه؛
4-4. انرژى و مسائل مترتب بر آن؛
5-4. محیط زیست و منابع طبیعى.ر.ك، سیدحسین موسوى، تهدیدهاى جدید امنیتى اسرائیل در منطقه خاورمیانه، مجله مطالعات منطقه‏اى، ش 8.
اسرائیل تاكنون خود را - مقیّد به معاهدات بین‏المللى - كه درباره منع تولید و استفاده از سلاح‏هاى هسته‏اى و كشتار جمعى، منعقد شده، نكرده است. اسرائیل ششمین قدرت هسته‏اى جهان است و برابر بعضى گزارش‏ها، این كشور حدود 180 تا 200 كلاهك هسته‏اى در اختیار دارد. تسلیحات تهاجمى و اتمى اسرائیل با توجه به شمار جمعیتش، 150 برابر تسلیحات دفاعى اعراب است. غرب شدیداً اسرائیل را پایگاه خط مقدم و حامى منافع مختلف خود مى‏داند. و برترى و تسلط اسرائیل را بر منطقه و جهان اسلام خواستار است.
شهید مطهرى در مورد اهمیت قضیه فلسطین مى‏گوید: «اگر پیغمبر اسلام(ص) زنده مى‏بود امروز چه مى‏كرد؟ درباره چه مسأله‏اى مى‏اندیشید؟ و الله و بالله! قسم مى‏خورم كه پیغمبر اكرم(ص) در قبر مقدسش امروز از یهود مى‏لرزد ... این یهودیانى كه شما امروز اسمشان را مى‏شنوید - موشه دایان، زلى اشكول، گلدامایر - آخر ببینید از كجاى دنیا آمده‏اند؟ مدعى هستند كه این سرزمین، سرزمین ما است ... هدف مگر تنها همین است كه یك دولت كوچك در آنجا تشكیل شود؟ ... او مى‏داند كه یك دولت كوچك بالاخره نمى‏تواند آنجا زندگى كند؛ یك اسرائیل بزرگ كه دامنه‏اش از این طرف شاید ایران خودمان هم كشیده شود. به قول عبدالرحمن فرامرزى: این اسرائیل كه من مى‏شناسم، فردا ادعاى شیراز را هم مى‏كند و مى‏گوید: شاعرهاى خود شما همیشه در اشعارشان اسم شیراز را گذاشته‏اند «ملك سلیمان». هر چه بگویى آقا! آن تشبیه است، مى‏گوید: سند از این هم بهتر مى‏خواهید؟ مگر ادعاى خیبر را كه نزدیك مدینه است، ندارند؟ مگر «روزولت» (رئیس جمهور آمریكا) به پادشاه وقت عربستان سعودى پیشنهاد نداد كه شما بیایید این شهر را به اینها بفروشید؟
مگر اینها ادعاى عراق و سرزمین‏هاى مقدس شما را ندارند؟ و الله و بالله! ما در برابر این قضیه مسؤولیم. به خدا قسم! مسؤولیت داریم ... و الله! قضیه‏اى كه دل پیغمبر اكرم(ص) را امروز خون كرده است، این قضیه است ... [امروز] اگر [امام ]حسین بن على(ع) بود مى‏گفت: اگر مى‏خواهى براى من عزاداى كنى، براى من سینه و زنجیر بزنى؛ شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز موشه دایان است. شمر هزار و سیصد سال پیش مرد، شمر امروز را بشناس ...»شهید مطهرى، حماسه حسینى، ج 1، سخنرانى استاد در عاشوراى 1390 (1348 شمسى)..
علاوه بر این «مسأله فلسطین، تنها یك مسأله اسلامى نیست؛ بلكه مسأله‏اى انسانى و بشرى است و هر كس مى‏تواند با تكیه بر ارزش‏ها و مبانى انسانى، در مورد فاجعه فلسطین قضاوت كند و واكنش نشان دهد»بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه دوم نماز جمعه (16/1/81)..جهت مطالعه بیشتر ر.ك: دیپلماسى پنهان اسرائیل در كشورهاى عربى، امین مصطفى، ترجمه محمدجعفر سعدیان؛
ارتباط صهیونیستى، آلفرد.م.لیلیانتال، ترجمه سیدابوالقاسم حسینى (ژرفا)، نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، چاپ اول، پاییز 1379.

روز قدس
در اولین ماه رمضان، پس از پیروزى انقلاب، امام خمینى(ره) - كه از ابتداى قیام، علیه رژیم پهلوى و آمریكا از آزادى فلسطین و مردمش دفاع مى‏كردند - آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كردند تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان، در این روز نداى آزادى قدس را علیه مستكبران سر دهند و با تظاهرات و راهپیمایى و هر گونه اقدام ممكن، به جهاد برخیزند. این اقدام مهم و تاریخى حضرت امام(ره) اولاً براى زنده نگه داشتن مسأله فلسطین و جلب توجه مسلمین و دولت‏هاى اسلامى به خطر صهیونیسم بود و ثانیاً عكس العمل ناشى از بصیرت و غیرت اسلامى، در برابر خیانت‏هاى سازشكارانه برخى دولت‏هاى عربى مانند انور سادات بود. دولت مصر یكى از كشورهاى پشتیبان فلسطین بود و به همراهى سوریه، سالیان سال به جنگ و ستیز با صهیونیست‏ها مى‏پرداخت؛ اما بعداً به ابتكار و حمایت آمریكا، در سال 1978 به انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر به طور یكجانه در كمپ دیوید آمریكا صلحى رابا صهیونیست‏ها به امضا رساند و نه تنها عملاً مصر را از گردونه درگیرى با دشمن صهیونیستى خارج كرد؛ بلكه بهانه خوبى براى سایر دولت‏هاى كشورهاى اسلامى در سستى و بى تفاوتى نسبت به مسأله مردم مظلوم فلسطین شد. خداوند سبحان خروج مصر را به واسطه پیروزى انقلاب اسلامى در ایران به رهبرى امام خمینى جبران فرمودند. امام در 16 مرداد 1358 در پیام مهمى براى اعلام روز قدس، فرمود:
«من در طى سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم كه اكنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطیى پیاپى خانه و كاشانه ایشان را بمباران مى‏كند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏هاى اسلامى، مى‏خواهم كه براى كوتاه كرده دست این غاصب و پشتیبانان آنان به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏كنم آخرین جمعه ماه مبارك رمضان را - كه از ایام قدر است و مى‏تواند تعیین كننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد - به عنوان روز قدس انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین‏المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند پیروزى مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم».صحیفه نور، ج 8، ص 229.
و در پیام دیگرى مى‏فرماید:
«روز قدس یك روز جهانى است، روزى نیست كه فقط اختصاصى به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستكبرین است. روز مقابله ملت‏هایى است كه در زیر فشار ظلم آمریكا و غیرآمریكا بودند ... روزى است كه باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستكبرین و دماغ مستكبرین را به خاك بمالند ... روز قدس روز اسلام است، روز قدس، روزى است كه اسلام را باید احیا كرد و احیا بكنیم و قوانین اسلام در ممالك اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است كه باید به همه ابر قدرت‏ها هشدار بدهیم كه اسلام دیگر تحت سیطره شما - به واسطه عمال خبیث شما - واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین به هوش بیایند، باید بفهمند قدرتى را كه مسلمین دارند، قدرت‏هاى مادى، قدرت‏هاى معنوى مسلمین - كه یك میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایى دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ایمان پشتوانه آنهاست - از چه باید بترسند؟ ... اسلام دین خدا است و باید در همه اقطار، اسلام پیشروى كند. روز قدس، اعلام یك همچو مطلبى است. اعلام این مطلب است كه مسلمین به پیش؛ براى پیشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حكومت اسلامى است. روزى است كه باید جمهورى اسلامى در سرتاسر كشورها، بیرقش افراشته شود. روزى است كه باید به ابرقدرت‏ها فهماند كه دیگر آنها نمى‏توانند در مالك اسلامى پیشروى كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم مى‏دانم. روزى است كه باید ما، تمام قواى خودمان را مجهز كنیم و مسلمین از آن انزوایى كه آنها را كشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند ...»همان، ج 5، ص 286..

دستاوردها
اعلام روز جهانى قدس از سوى حضرت امام(ره) و گسترش این مسأله به سایر كشورهاى اسلامى، فلسطین را از مسأله‏اى داخلى بودن، خارج و آن را به عنوان یكى از مهم‏ترین مسائل جهان اسلام، تبدیل كرد. این مسأله باعث آگاهى، بیدارى و اتحاد جهان اسلام، در قبال اهداف شوم آمریكا و صهیونیسم بین‏الملل شد و افكار عمومى جهان اسلام را به كانون این توطئه‏ها، سوق داد.
این موضوع و اهتمام حضرت امام(ره) به موضوع فلسطین، در داخل آن كشور نیز داراى تأثیرات بسیار ارزنده‏اى بود؛ پس از دهه‏هاى 50 تا 70 - كه اسلام از صحنه فلسطین خارج بود - مجدداً مسأله فلسطین به مركزیت نهضت اسلامى معاصر منتقل شد و با این پشتوانه جدید، به مقابله با پدیده اسرائیل رفت.شقاقى، فتحى ابراهیم، انتفاضه و طرح اسلامى معاصر، تهران، انتشارات بین‏المللى الهدى، 1371، ص 4.
از این به بعد اصول جهاد، شهادت و فداكارى در راه هدف - كه نمادهاى شیعیان و شعارهاى انقلاب ایران بود - به عنوان اصول اساسى جهاد اسلامى فلسطین مطرح شد. شیخ عبدالعزیز عوده مى‏گوید: «انقلاب خمینى(ره) مهم‏ترین و جدیدترین تلاش در بیدارسازى اسلامى، براى اتحاد ملت‏هاى مسلمان بود». او مى‏گوید: «ایران تنها كشورى بود كه واقعاً بر روى مسأله فلسطین متمركز شد».كدیور، جمیله، رویارویى انقلاب اسلامى ایران و آمریكا، انتشارات اطلاعات، 1374، ص 114.
جهاد اسلامى فلسطین اعلام كرد: «مسأله فلسطین یك مسأله اسلامى است، نه یك مسأله ملى كه تنها مربوط به فلسطینیان باشد و یا یك مسأله عربى كه فقط به اعراب ارتباط داشته باشد. این مسأله، مسأله جهان اسلام است».همان.
احیاى اسلام اصیل و اقبال مردم فلسطین به طرف آن، شكل‏گیرى گروه‏هاى مبارز فلسطین با تكیه بر آموزه‏هاى اصیل اسلامى، گسترش روز افزون انتفاضه و در پى آن ایجاد وحشت و ناامنى براى اشغالگران متجاوز، به چالش كشاندن سیاست‏هاى رژیم صهیونیستى و ... از دیگر نتایج این موضوع مهم است.




طبقه بندی: اجتماعی،
[ چهارشنبه 17 تیر 1394 ] [ 10:42 ق.ظ ] [ ارکیده نازی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :